1.3 BENTUK KOMUNIKASI
Pelbagai
bentuk komunikasi dapat kita temui di sekeliling kita, bahkan kadang-kadang kita
juga melakukan komunikasi tersebut. Ada komunikasi yang kita lakukan bersifat peribadi,
iaitu komunikasi dengan diri sendiri. Komunikasi
antar personal, iaitu komunikasi secara berhadapan antara dua orang
penyampai dan pendengar.
Termasuk juga dalam komunikasi ini komunikasi dengan Tuhan Yang Maha Esa.
Komunikasi jenis ini lebih berkesan sekiranya berlaku secara silang (dua hala),
iaitu kedua-dua pihak saling berkomunikasi. Sering juga kita melakukan komunikasi
secara kumpulan, iaitu komunikasi yang terjadi antara seseorang dengan
kumpulan tertentu. David Krech (1882) dalam bukunya Individual In Society membahagikan
komunikasi kumpulan ini kepada tiga, iaitu Small groups, Medium groups dan
Large groups.
1.3.1
Dibahagikan Kepada 3 Kelompok Utama Oleh Kebanyakan Sarjana, Iaitu:
1. Komunikasi Personel Yang Dikategorikan Kepada Dua Bahagian, Iaitu:
a. Intrapersonel (Intrapersonal Communication) Dan
b. Interpersonel (Interpersonal Communication)
2. Komunikasi Kumpulan Juga Dibahagikan Kepada Tiga Bahagian, Iaitu:
a. Kumpulan Kecil
b. Kumpulan Pertengahan
c. Kumpulan Besar
3. Komunikasi Massa, Yang Dibahagikan Kepada:
a. Media Elektronik Dan
b. Media Cetak
1.3.2
Jenis Komunikasi Organisasi
Sementara
Jenis Komunikasi Organisasi Pula Dibahagikan Kepada Tiga Aspek Utama, Iaitu:
- Komunikasi Vertical, Komunikasi ini di bahagikan kepada dua iaitu Vertical Downward Dan Vertical Upward
- Komunikasi Horizontal, Dan
- Komunikasi Diagonal
Komunikasi Vertical
- Jenis komunikasi ini merupakan salah satu bahagian penting dalam suatu organisasi . Biasanya ia melibatkan komunikasi antara golongan atasan iaitu majikan dan golongan bawahan seperti pekerja.
- Komunikasi Vertical Terbahagi Kepada Dua Iaitu;
–
Komunikasi Ke Bawah (Downward Communication)
–
Komunikasi Ke Atas (Upward Communication)
Komunikasi Horizontal
- Komunikasi horizontal ialah komunikasi secara mendatar, dikenali juga sebagai komunikasi lateral, iaitu komunikasi antara kelompok pekerja dalam satu level/ dalam pangkat yang sama (rakan sejawat)
- Komunikasi ini berlangsung secara tidak formal dalam penyampaian idea dan maklumat dalam kalangan pekerja yang mempunyai taraf jawatan yang sama
- "Horizontal communication” yang lebih baik dapat diwujudkan sekiranya tidak terhalang oleh prosedur dan karenah birokrasi melampau
- Komunikasi ini diperlukan bagi menjalinkan hubungan yang lebih baik dan memperluas hubungan kerja sesama mereka
- Komunikasi ini dapat membantu menyelesaikan masalah, merungkaikan permasalahan dan membuka peluang pekerjaan yang lebih luas tanpa wujud perasaan dengki, cemburu dan persaingan tidak sihat
Komunikasi
Diagonal
Dikenali juga dengan komunikasi silang, Kriteria komunikasi
diagonal seperti berikut:
-
Tidak mengira pangkat dan kedudukan
-
Tidak rasmi atau formal
-
Berkongsi kepakaran dan kemahiran dalam bidang
yang berbeza
-
Berbeza dengan komunikasi vertikal dan
horizontal
1.3.3 Bentuk
Komunikasi Menurut Islam
Sama sahaja bentuk
komunikasi Islam dan konvensional, ringkasnya seperti huraian di bawah:
- intrapersonal
- interpersonal
- antara budaya
- kelompok
- Intrapersonal : komunikasi dengan Allah dan dengan diri sendiri
- Interpersonal : berasaskan
nilai-nilai keagamaan yang bersumberkan al-Quran dan Sunnah. Komunikasi
sesama manusia berlaku dalam bentuk yang luas mencakupi berbagai-bagai
aktiviti dalam kehidupan seperti komunikasi dalam pendidi-kan, keluarga,
pekerjaan, peniagaan,
dakwah dan komunikasi
yang lain juga
- antara
budaya :
- Komunikasi
kumpulan ke kumpulan yang terdapat pada surah al-Mulk ayat 8–10 ialah
komunikasi kelompok, iaitu komunikasi antara para penjaga neraka dengan
orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya.
- Individu
ke kumpulan ialah komunikasi kelompok, iaitu komunikasi/seruan Nabi
Nuh a.s. kepada kaumnya untuk menyembah Allah SWT dan mengikuti seruannya
(Surah Nuh 1–3).
- Komunikasi interpersonal ke individu ialah orang kafir kepada Nabi Muhammad SAW (An-Nazi’at : 42).
- kumpulan
- kumpulan
ke kumpulan yang terdapat pada surah al-Mulk ayat 8–10 ialah
komunikasi kelompok, iaitu komunikasi antara para penjaga neraka dengan
orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya.
- Individu
ke kumpulan ialah komunikasi kelompok, iaitu komunikasi/seruan Nabi
Nuh a.s. kepada kaumnya untuk menyembah Allah SWT dan mengikuti seruannya
(Surah Nuh 1–3).
- komunikasi interpersonal ke
individu ialah
orang kafir kepada Nabi Muhammad SAW (An-Nazi’at : 42).
1.3.4 Elemen Komunikasi
- Penyampai – merupakan Individu yang menunjukkan perlakuan berkomunikasi. - perlakuan lisan dan bukan lisan
- Penerima – merupakan Individu yang memahami maksud yang disampaikan oleh penyampai maklumat
- Maklumat boleh juga memberi maksud mesej, fakta atau niat yang difahami oleh penerima maklumat
- Maklum balas - Perlakuan yang ditunjukkan oleh penerima mesaj sebagai tindak balas kepada mesej yang disampaikan oleh penyampai mesej
- Saluran
Ialah media penyampai
maklumat dan pemberi mesej kepada penerima mesej (saluran paling asas melalui
pendengaran dan penglihatan)
Saluran-saluran tambahan seperti
media elektronik, lukisan atau bahan cetakan dan sebagainya
- Konteks situasi penyampai mesej daripada penyampai, mesej kepada penerima mesej (contoh: masa, persekitaran fizikal, jumlah peserta dan sebagainya)
No comments:
Post a Comment